close
تبلیغات در اینترنت
تفاوت خواندن نماز واقامه آن چيست ؟
loading...

نماز

تفاوت خواندن نماز واقامه آن چيست ؟ خواندن نماز؛ يعنى، بر هر مسلمان واجب است كه در اوقات معين، نماز بخواند و به عبادت خداوند بپردازد. اما اقامه نماز كه در آيات فراواني از قران به آن دستور داده شده است به عبارتي نهادينه نمودن نماز در زندگي است به گونه اي كه پشتوانه همه امور انسان…

تفاوت خواندن نماز واقامه آن چيست ؟

علی بازدید : 59 چهارشنبه 18 مرداد 1391 نظرات ()

تفاوت خواندن نماز واقامه آن چيست ؟

خواندن نماز؛ يعنى، بر هر مسلمان واجب است كه در اوقات معين، نماز بخواند و به عبادت خداوند بپردازد.

اما اقامه نماز كه در آيات فراواني از قران به آن دستور داده شده است به عبارتي نهادينه نمودن نماز در زندگي است به گونه اي كه پشتوانه همه امور انسان در زندگي نماز باشد اقامه معاني مختلفي دارد :

 1-اقامه به معناي ايستاندن و استوار ساختن چيزي مي باشد مثلا : اگردست كسي كه بر زمين خورده است را بگيري واو را برروي پاي خود بايستاني به اين عمل اقامه گويند پس زماني انسان مي تواند اقامه كننده نماز در جامعه باشد كه با هر آنچه ضد نماز است مبارزه نمايد بايد طاغوت و ظلم و فساد را بر زمين زد تا نمازي كه افتاده است دومرتبه بر روي پاي خود بايستد لذا ما فقط در زيارت هاي ائمه معصومين اين جمله را گواهي مي دهيم كه شما هستيد آن كساني كه نماز را به معني حقيقي كلمه به  پا داشتند اشهد انك قد اقمت الصلوه[1]  و...

تفاوت خواندن نماز واقامه آن چيست ؟

خواندن نماز؛ يعنى، بر هر مسلمان واجب است كه در اوقات معين، نماز بخواند و به عبادت خداوند بپردازد.

اما اقامه نماز كه در آيات فراواني از قران به آن دستور داده شده است به عبارتي نهادينه نمودن نماز در زندگي است به گونه اي كه پشتوانه همه امور انسان در زندگي نماز باشد اقامه معاني مختلفي دارد :

 1-اقامه به معناي ايستاندن و استوار ساختن چيزي مي باشد مثلا : اگردست كسي كه بر زمين خورده است را بگيري واو را برروي پاي خود بايستاني به اين عمل اقامه گويند پس زماني انسان مي تواند اقامه كننده نماز در جامعه باشد كه با هر آنچه ضد نماز است مبارزه نمايد بايد طاغوت و ظلم و فساد را بر زمين زد تا نمازي كه افتاده است دومرتبه بر روي پاي خود بايستد لذا ما فقط در زيارت هاي ائمه معصومين اين جمله را گواهي مي دهيم كه شما هستيد آن كساني كه نماز را به معني حقيقي كلمه به  پا داشتند اشهد انك قد اقمت الصلوه[1]  و... البته بايد گفت اقامه نماز نسبي است و هر انسان صالحي مي تواند به سهم خود اقامه كننده باشد لكن حقيقت اقامه به معني كامل حتي در دولت كريمه  براي اهلبيت[2] مي باشد اين امام حسين است كه با نثار خون قلب خود و بهترين عزيزانش در راه خدا آن هنگام كه نمازحقيقي مرده است وبدعتها آشكار شده نماز را دوباره زنده مي نمايد واين است معناي حقيقي اقامه نمازهر چند از لحاظ شكل ظاهري نماز ظهر امام حسين در روز عاشورا كه نماز خوف بوده بسيار مختصرتر از نماز طولاني ديگران مي باشد

2-به مداومت بر نماز و انجام آن به نحو كامل نيز اقامه نماز گفته شده است[3]كه مسلم است نماز كامل نمازي است كه با اعتقاد به اصول دين صحيح و انجام همه شرايط آن انجام گيرد وبه مداومت نماز با عدم رعايت شرايط آن اقامه گفته نمي شود

[1] ( كافي جلد 4 صفحه 570)

[2]قوله تعالى الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ حمران بن أعين عن أبي جعفر ع و أبو الصباح عن أبي عبد الله ع قالا نحن هم المناقب ج : 4 ص : 422

عن الإمام موسى بن جعفر عن أبيه عن آبائه ع قال قوله عز و جل الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ قال نحن هم تأويل‏الآيات‏الظاهرة ص : 338

 عن أبي عبد الله الحسين عن أمه عن أبيها [عن أبيه‏] ع في قوله عز و جل الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ قال هذه نزلت فينا أهل البيت تأويل‏الآيات‏الظاهرة ص : 338

 أبي جعفر محمد بن علي ع في قوله تعالى الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ الآية قال فينا و الله نزلت هذه الآية  تفسيرفرات‏الكوفي ص : 274

[3] 1- طبرسى فرموده: اقامه نماز آنست كه آنرا با حدود و فرائض آن انجام دهند «يُقِيمُونَ الصَّلاةَ» يعنى نماز را بنحو كامل و احسن بجا مياورند و از ابو مسلم نقل ميكند كه اقامه بمعنى ادامه است و «يُقِيمُونَ الصَّلاةَ» يعنى نمازهاى واجبى را هميشه ميخوانند. زمخشرى با طبرسى همعقيده است و ادامه را در مرتبه ثانى آورده بيضاوى نيز مانند آندو گفته است.

2- راغب آنرا ادامه ميداند و «يُقِيمُونَ الصَّلاةَ» را «يديمون فعلها و يحافظون عليها» گفته است سپس مثل طبرسى و زمخشرى گويد اقامه شى‏ء ايفاء كردن حق آنست.

3- المنار آنرا نماز با توجه و از روى خلوص ميداند و هر نماز كه در آن توجّه نباشد صورت نماز است.

بنظر نگارنده همه اين معانى در اقامه منظور است زيرا اقامه نماز كه بدان مأموريم آن است كه نماز كامل و پيوسته بجا آوريم لذا در آيات بهمه آنها اشاره شده است مثل الَّذِينَ هُمْ عَلى‏ صَلاتِهِمْ دائِمُونَ معارج: 23. الَّذِينَ هُمْ فِي صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ مؤمنون: 2. وَ هُمْ عَلى‏ صَلاتِهِمْ يُحافِظُونَ انعام: 92.قاموس قرآن، ج‏6، ص: 49

ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره ما
کاش که تمام خبرهای جهان این باشد مهدی فاطمه آمد
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 28
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 28
  • بازدید ماه : 50
  • بازدید سال : 278
  • بازدید کلی : 6,111